Geen producten (0)

Appelflappen bakken is als thuisonderwijs

Appelflappen bakken is als thuisonderwijs

Appelflappen bakken is als een soort thuis-onderwijs

Het was weer eens zover; mijn zoon moest met zijn klas in quarantaine. Er was wat schoolwerk en een kort inbel-moment, maar verder werd hij vooral heel hangerig. En dus heb ik hem van zijn kamer getrokken; we gingen appelflappen bakken!

Wist jij dat je bij het bakken van appelflappen allerlei executieve functies traint?

Executieve functies zijn al die regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag. Bekijk de fotos onderaan dit bericht voor uitleg over de verschillende executieve functies!

Bij sommige kinderen ontwikkelen de executieve functies zich ‘als vanzelf’ geleidelijk, passend bij hun leeftijd en intelligentie. Bij die van mij zit daar een uitdaging; hij is slim maar dat tot uiting laten komen is lastig. En dat zit hem in de executieve functies. Daarom hebben we goed geoefend met de appelflappen ???? Hieronder zie je hoe al die functies terugkwamen in deze activiteit.

  • Hij kwakte een enorme schep appelstukjes op het bladerdeeg-flapje. Veel te veel, het bladerdeeg scheurde toen hij het probeerde dicht te vouwen.. = Reactie- of responsinhibitie
  • Hij moest telkens opnieuw de deelstappen van het recept lezen.
    = Werkgeheugen
  • Hij was ontevreden over zijn eigen appelflappen, want vond die van mij veel mooier. Het kostte hem wat moeite om door te zetten en toch verder te gaan. = Zelfregulatie van affect/emotieregulatie en doelgericht doorzettingsvermogen
  • Na 2 appelflapjes had hij het wel gezien. “Doe jij de rest?” =Volgehouden aandacht
  • Het duurde ongeveer 20 minuten voor hij startte met plek maken en spullen pakken. Allerlei andere zaken waren écht even belangrijker. =Taakinitiatie
  • Hij had zelf een recept opgezocht en moest zelf een boodschappenlijstje maken. Daarbij moest telkens eerst gekeken worden of we het product al in huis hadden, of dat het juiste product was en in de juiste hoeveelheid, voordat hij besloot om het wel of niet op het boodschappenlijstje te zetten. = Planning/prioritering
  • Tijdens het koken of bakken is het soms handig even op te ruimen voordat je verder gaat met de volgende stap van het recept. Doe je dat niet, dan ligt binnen de kortste keren je werkblad vol en zo kwam het dat hij bijna niet bij de bakplaat kon om het bladerdeeg erop te leggen. = Organisatie en metacognitie
  • Stap 1 in het recept; verwarm de oven voor. Ik zei, ‘laten we daar nog even mee wachten’, wetende dat het snijden van al die appels best wat tijd zou gaan kosten. Maar wanneer moesten we dan wel de oven aan zetten? = Timemanagement
  • Het recept was met rozijnen, hij wilde deze er niet in en moest dus aanpassingen doen in het boodschappenlijstje en het recept. =Flexibiliteit

 

Kende jij de executieve functies al? Let de komende dagen maar eens op wanneer je deze executieve functies ziet terugkomen bij jouw kind. En bij jouzelf; hoe goed zijn jouw eigen executieve functies ontwikkeld..?

 

 

0 Reacties

Er is nog niet gereageerd

Reageer

Annuleren

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.